טיפול להלבנת שיניים בבית באמצעות סד הלבנה

חיוך יפה ושיניים לבנות ונקיות, כל אלה הם מרכיבים משמעותיים בהופעה חיצונית נאה ובמראה צעיר. עם זאת, במהלך החיים, צבע השיניים הופך במקרים רבים לצהבהב מסיבות שונות ובהם שתיית קפה, עישון, ואפילו בגלל הגיל. הלבנת שיניים היא פתרון מצוין, יעיל ובטוח על מנת לשקם את הברק והלובן הטבעיים של השיניים ולהחזיר את החיוך הלבן והמרענן.

טכניקות שונות של הלבנת שיניים הפכו בשנים האחרונות לנגישות ופופולריות יותר ויותר. הלבנה ביתית באמצעות מדרסים מוכנים לשימוש שניתן לרכוש ללא מרשם, או תכשירים להלבנה במרפאת שיניים מקצועית על ידי רופא שיניים, הן הדרכים הנפוצות ביותר להלבנת שיניים. הלבנת שיניים ביתית, וגם זו המתבצעת במרפאה, מבוססות על שימוש במי חמצן שמטרתו להמיס את החומרים האורגניים ששוקעים על הדופן החיצונית של השן.

טיפול להלבנת שיניים בבית באמצעות סדי הלבנה

למי יכולה לעזור הלבנת שיניים ביתית

מבחינה מיקרוסקופית, הדופן החיצונית של השן, אינה חלקה אלא מחוררת, כלומר האימייל מחורר מבחינת המבנה שלו. לתוך החרירים הקטנים האלה שוקעים חומרים אורגניים ולא-אורגניים. החומרים הללו יוצרים שכבה שנצבעת מעצם החומרים עצמם, כמו צבע של קפה או צבע חזק של כורכום, תה, סיגריות וכדומה. הצבע מחומרים אלו שוקע על החומרים האורגניים ולאט לאט הם משתקעים גם על הדופן החיצונית של השיניים.

הלבנת השיניים נועדה לטפל באותם משקעים שהופכים את השיניים לצהובות. לא מדובר על כתמים שנובעים מנוכחות אבנית או כתמים הנובעים מעישון סיגריות, שכן באלה ניתן לטפל בניקוי שגרתי אצל שיננית.

הלבנת השיניים עובדת על רמה עמוקה יותר בשן, היא מטפלת במשקעים שמצטברים לאורך השנים וגורמים להצהבת השיניים. הטיפול מתבסס על מי החמצן שפעילותם מפרקת את אותם משקעים. בעקבות השימוש במי החמצן, אותם חומרים ששקעו לתוך השן יוצאים החוצה ובעקבות זאת השן מלבינה.
לובן השן קשור לכמות חדירת האור דרך השן. כך, שככל שיותר אור מצליח לחדור דרך האמייל, כך השן תהיה לבנה יותר, והפוך: ככל שפחות אור חודר דרך האמייל, כך השן צהובה יותר. זהו למעשה הבסיס של טיפול הלבנת השיניים – במקרים רבים יש חסימה של האור בעקבות אותם חומרים שהשתקעו בדפנות השן, ועל כן השן נראית צהובה, לאחר שמנקים את המשקעים הללו, חודר יותר אור והשן תראה לבנה יותר.

הלבנת שיניים ביתית - איך זה עובד?

התהליך הראשוני להתחלת הפעולה הוא בביקור במרפאה. הרופא מודד את מבנה הפה והשיניים ועל סמך מדידות אלו מייצרים סד מיוחד. ייחודו של הסד הוא בכך שבתוכו חלל קטן המיועד למי החמצן.
לאחר ייצור הסד המתואם למתרפא הוא יקבל את הקשתיות להרכבה בביתו, כולל הסבר והנחיות. לאחר תקופה של כעשרה ימים עד שבועיים יחזור המתרפא לביקורת אצל הרופא. רצוי, כמובן, לצלם את השיניים לפני כדי לראות את ההשפעה ואת ההבדל.

תהליך ההלבנה בדרך כלל משפר את רמת הצבע של השיניים בשתי רמות, מקסימום ב-3 רמות. אם נצייר גרף של בין 1-10, אזי מי שהתחיל את הטיפול ברמה 5 יגיע לרמה 8, ומי שהתחיל ב-7 יכול להגיע ל-9. חשוב לציין כי מי שמראש התחיל את הטיפול ברמה 5 לא יוכל להגיע לרמה הגבוהה ביותר.
הסיבה לכך היא שחלק מהצבע הטבעי של השיניים קשור לחדירת האור. כלומר, מי ששיניו מסתיידות, משמעות הדבר היא שגם לאחר הטיפול יתקשה האור לחדור לאמייל של השן. אצל מרבית האנשים, ככל שהם מתבגרים השיניים מסתיידות בצורה כזו או אחרת, וזו גם הסיבה שככל שאנחנו מתבגרים ומזדקנים כך השיניים שלנו, באופן טבעי, הופכות צהובות יותר.
לכן מי שהתחיל ברמה נמוכה יותר, כי השיניים שלו צהובות על רקע גיל והסתיידות, אומנם תהיה לכך השפעה חיובית אך היא תהיה קטנה יותר מאשר מטופל כבן 20 שהשיניים שלו מלכתחילה צעירות ולבנות יותר. השן של המטופל הצעיר טרם הסתיידה ולכן יכולת ההלבנה גבוהה יותר. יחד עם זאת, גם במקרה זה, רמת ההלבנה תהיה בשתי רמות ולא מעבר לכך, אך נקודת המוצא הייתה טובה יותר.

בזמן ההלבנה מבקשים לא להשתמש עם חומרים עם צבע חזק – יין אדום, קפה שחור, או להמעיט בקפה, לא לעשן, כורכום, חומרי צבע חזקים.

תהליך הלבנת שיניים ביתית

הפעולה הבסיסית של הלבנת שיניים היא דרך השימוש במי החמצן שפעילותם מובילה לניקוי דפנות השן מהמשקעים שהצטברו שם לאורך הזמן.
בתהליך של הלבנה ביתית משתמשים בסד הלבנה שבתוכו כמות קטנה מאוד של מי חמצן. מי החמצן מתפרקים לתוך הפה בזמן השימוש בסד, ויוצרים את פירוק החומר האורגני.
את הסד יש להרכיב כשעתיים בבוקר וכשעתיים בערב. ניתן גם להרכיב אותו פעם אחת ביום, אך משך ההרכבה צריך להיות, בהתאמה, ארוך יותר.
עם סד ההלבנה ניתן גם לישון, אף שחשוב לדעת כי פעילות החומר הפעיל של מי החמצן מסתיימת, לרוב, לאחר שעתיים/שלוש, ולאחר מכן החומר כבר אינו פעיל.

בכללותו אורך תהליך הלבנת שיניים ביתית כעשרה ימים עד שבועיים. לאחר סיום הטיפול וקבלת התוצאה הרצויה, מומלץ לעבור סבב נוסף בכל ארבעה חודשים. הטיפולים המשמרים מתבצעים בפרק זמן קצר יותר של יומיים או שלושה. מטרת הטיפול התומכים היא לשמור על רמה גבוהה של הלבנה שכן, גם לאחר סוף הטיפול שבים וחוזרים לפה חומרים אורגניים נוספים ולאט לאט השיניים יצהיבו שוב.

על בטיחות השימוש בסד הלבנה

השימוש בסד הלבנה במסגרת הלבנת שיניים ביתית, יכול להתבצע דרך ריכוזים שונים של מי חמצן שבהם משתמשים. ישנם ריכוזים של 16%, של 20%, של 22%. משמעות ריכוז החומר היא בעוצמה של הפעולה מצד אחד ומצד שני ככל שהריכוז גבוה יותר ישנה האפשרות לרגישות מסוימת בשיניים.
השימוש בסד ובמי החמצן עלול לגרום לעיתים לתחושות זרם ועקצוצים בפה ובשיניים. ישנם מטופלים רגישים יותר לשימוש במי החמצן וישנם מי שאינם מרגישים זאת כלל. מטופלים הרגישים לשימוש בחומר, ישתמשו בריכוז הנמוך של של 16%, כאשר ניתן לעלות בריכוז במהלך הזמן. מי שאינו רגיש יכול להשתמש בריכוז הגבוה, כדי לקבל תוצאה מהירה יותר.

טיפול להלבנת שיניים בבית באמצעות סד הלבנה

הרגישות למי החמצן אינה מסוכנת כלל, ולרוב מורגשת במשך יומיים או שלושה לאחר הטיפול ולאחר מכן חולפת. ישנם מטופלים המרגישים את העקצוצים הללו בצורה חזקה והם מתקשים לצלוח את הטיפול. במקרים אלו ניתן להשתמש בריכוז נמוך או להימנע מלעבור טיפול להלבנת שיניים.

עצם תהליך הלבנת שיניים ביתית הוא בטוח לחלוטין ואינו גורם שום נזק הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. ניתן לבצע את הטיפול כל מספר חודשים, על מנת לתחזק את התוצאה, ללא הגבלה.

האם טיפול תומך יסייע בהבהרה נוספת?

אכן טיפול נוסף יבהיר עוד יותר אך לא ניתן לצפות להגיע לרמה הגבוהה ביותר, כי השן בפנים מלכתחילה הסתיידה וכן יש גבול עד כמה זה ישפיע.
בנוסף, יש אנשים שיש להם כתמים כמו פלורוזיס, שאלה כתמים שאינם קשורים לשקיעה של חומרים על השן לאורך השנים, אלא כך השן התפתחה מגיל צעיר ובמקרים אלו ההשפעה קטנה יותר.

מאחר והצבע נמצא בתוך השכבה הפנימית של האימייל ולא בשכבה החיצונית. צבע שמובנה עמוק לאמייל ולכן ההשפעה של ההלבנה קטנה יותר.
אנשים שאיבדו את חיות השן, על רקע של חבלה והשן שינתה צבע בעקבות החבלה, ההשפעה של ההלבנה היא כמובן קטנה, ולא כמו בשן טבעית חיה.
אגב, תהליך ההלבנה אינו מסייע בהלבנה של ציפויים לשיניים כמו כתרים לחרסינה אלא פועל רק על השן הטבעית.

האסתטיקה של הלבנת שיניים ביתית

הלבנת שיניים ביתית היא לאסתטיקה בלבד. אין לטיפול כל משמעות רפואית או השלכה על בריאות השן. עבור רבים האסתטיקה היא חשובה, ורבים מעוניינים בשיניים לבנות, בהירות המשקפות צעירות, שיניים לבנות משקפות חזות צעירה יותר.
מי שיש לו נסיגה חניכיים וחשיפה של שורשי השיניים יש להם נטייה לרגישות מוגברת. לא שלא ניתן לעשות, צריך לנסות ולראות אם זה גורם לרגישות או שזה אפשרי. זה לא שמבחינה רפואית לא ניתן לבצע את ההלבנה.
אין מקרים שבהם יש מניעה רפואית לעבור הלבנת שיניים ביתית, אף כי יש מקרים שבהם יש רגישות גבוהה למי החמצן.

יתרונות הלבנת שיניים ביתית

יש אפשרות לבצע הלבנת שיניים גם במרפאה. להלבנה במרפאה אין כל יתרון לעומת הלבנה ביתית, פרט לכך שהשלב הראשוני מהיר יותר.
בהלבנת שיניים במרפאה, מסיים המתרפא את הטיפול הראשון עם שיניים לבנות יותר באופן מהיר יותר, אבל לא ברמה גבוהה יותר. חשוב להדגיש כי תהליך של הלבנה במרפאה לא יוביל לתוצאות טובות יותר ולשיניים לבנות יותר.

לקביעת תור השאירו פרטים כאן:
דר בועז צור
Scroll to Top
דילוג לתוכן